Nieuw! Ademwerk

Adem je het leven vol in? Leef je je leven vol passie en overgave? Of ben je voorzichtig geworden en houd je je adem in? Met een zekere spanning wachtend op wat het leven op je pad brengt?

Adem is leven! Adem is energie, levenskracht en een transformator. Na zelf regelmatig ademwerk gedaan te hebben ben ik onder de indruk en geraakt door de helende kracht ervan. Het volgen van een ademcoachopleiding past naadloos bij mij en mijn aanbod.

Onze emoties en ademhaling zijn met elkaar verbonden. Emoties hebben van nature een opwaartse beweging, ze willen gevoeld, begrepen en uitgedrukt worden. “Ik voel vreugde in me opkomen, er kwam verdriet omhoog, boosheid borrelt in mij naar boven”. De natuurlijke beweging en functie van emoties is om ze diep in te ademen, te doorleven, begrijpen, te verwerken en met een krachtige uitademing omhoog en naar buiten te brengen (zingen, lachen, huilen, brullen). Om emoties goed te kunnen voelen, moet je diep inademen. Als we niet willen of kunnen voelen, halen we oppervlakkig adem. – vrij naar Annette Weers

Ademhaling en gezondheid - Buteyko

Als het niet veilig was om je emoties op deze manier tot uitdrukking te brengen dan werd de oorspronkelijke emotie onderdrukt en vastgezet. Daarvoor in de plaats kwamen overlevingsreacties (fight, flight or freeze). We kunnen hierin de volgende mechanismen onderscheiden:

  • Vechtreacties: discussies aangaan om je gelijk te halen, rationaliseren, jezelf overschreeuwen. verdedigen, de ander elimineren, opstandigheid, hard je best doen, perfectionisme o.a. In deze overlevingsreactie voel je je waarschijnlijk gestresst, gejaagd, gefrustreerd en gespannen. Je zet je schrap en bent alert.
  • Vluchtreacties: vermijden, aanpassen, terugtrekken, jezelf wegcijferen. Dit gaat gepaard met gevoelens van angst, of het voorkomen van gevoelens van angst. Je maakt je kleiner dan je bent.
  • Bevriezingsreacties: lamgeslagen, verdoofd, bewegingsloos, je hebt nauwelijks energie. Kleine dagelijkse dingen voelen als een grote opgave. Je voelt je lusteloos, leeg, somber, onverschillig en verdoofd. Je bent in meer of mindere mate gedissocieerd van je gevoelens, van jezelf.

Deze overlevingsreacties worden ingegeven door je autonome zenuwstelsel. Het woord autonoom zegt het al: dat doet het zenuwstelsel uit zichzelf, buiten jouw bewustzijn om. Net zoals het je hartslag, spijsvertering, bloedruk en lichaamstemperatuur regelt zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen. Als je in een overlevingsreactie schiet kan je dat het gevoel geven dat je geen grip hebt op jezelf, en dat is dus ook zo. Voor je het weet “doe je het alweer”. Kortgezegd komt dat doordat je amygdala in je hersenen “gevaar” heeft gesignaleerd en ervoor zorgt dat er stresshormonen in je lichaam worden afgegeven. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam klaar is om te vechten of vluchten (te hoge energie) of, als dat het gevaar niet neutraliseert, immobiliseert (te lage energie). Veel mensen léven niet, maar óverleven voortdurend en hebben overlevingsreacties inmiddels als “defaultsetting”. Dat is gezien de stresshormonen die ermee gepaard gaan, erg ongezond en veroorzaakt op lange termijn allerlei problemen.

In de adem kunnen we de consequenties terugzien van deze overlevingspatronen > de adem wordt hoog en oppervlakkig. Door echter bewust te gaan ademen en ademsessies te doen doorbreken we dit ongezonde adempatroon. Kunnen we oude emoties opruimen en geven we onszelf letterlijk en figuurlijk LUCHT. Tevens kan ik je kleine ademhalingsoefeningen leren die jouw zenuwstelsel het signaal “veilig” geven, waardoor je lichaam kan kalmeren en het voor jou makkelijker wordt andere gedragskeuzes te maken. De adem is dus in een ingang naar je autonome zenuwstelsel. Je doet dus zowel je lichaam als je psyche een groot plezier met ademsessies! 

Tijdens een therapeutische ademsessie lig je op een comfortabele mat en gaan we de adem weer openen zoals die bedoeld is; een diepe buikademhaling met openheid in de borst en flanken. Vervolgens gaan we met een geïntensiveerde verbonden ademhaling (zonder pauzes tussen in- en uitademing) meer zuurstof en dus energie brengen in je systeem. De adem is een krachtige heler, waarmee je toegang verkrijgt tot het onderbewuste. Daar waar oude, vastgezette emotie huist. Deze kan dan gaan bewegen zoals het bedoeld is. Doorvoeld worden en losgelaten. Het hoeft je niet perse duidelijk te worden waar de emotie mee te maken had, al kunnen er ook inzichten ontstaan. De adem doet het werk.

Naast het verbonden ademen maak ik ook gebruik van het werken met drukpunten op het lichaam, waar spanning zich heeft vastgezet. Via sounden en bewegen kunnen emoties worden uitgedrukt, ik neem je hierin mee.

Een sessie duurt 1,5 tot 2 uur, inclusief een korte intake met formuleren van je doelstelling en rustig weer bijkomen en integreren aan het einde. Met 1 sessie kan je behoorlijk wat ruimte creëren in je systeem. Maar met 1 sessie kan je natuurlijk niet alles opgeruimd hebben. Idealiter volg je een aantal sessies afhankelijk van je doel en het effect wat je merkt.

Vanwege pilotfase is er nu nog een aangepaste prijs:

€ 70 voor een sessie

Een eerste recensie: “De ademsessie bij Merel was geweldig. Ik ben al meerdere jaren bezig met lichaamswerk, maar echt door de spanningen in mijn buik komen is nog niet gelukt. Ik had daarom ook niet verwacht dat er zo’n opening zou ontstaan. Ik voelde me tijdens de hele sessie gedragen door Merel, met haar fijngevoeligheid, rust en precies de goede woorden. En de prachtige muziek! Ik kon op een dieper niveau loslaten en verbinden met kracht en liefde. Dank je wel.” – Lisa Verbon